2

bypas

Kalla mig gärna idiot nu men alltså.. 
 
Gastric bypas (s?) .
En operation där magsäcken förminskas eller kopplas bort helt..
 
Folk (oftast dom som gjort denna op) säger att det är en hjälp att gå ner i vikt. Hjälp??? Med att äta mindre ja. Precis samma sak som ALLA andra också gjort för att gå ner i vikt. 
Jag har gjort det och jag vet många fler. 
Så ärligt, ni har helt enkelt inte diciplin att låta bli att äta. 
Det är inte i magen problemet sitter, det är i hjärnan. Det är inte hjärnan som opereras. 
Det enda som händer efter en op är att du inte kan äta så mycket du vill. Det går inte.
 
Och sen då, när open är gjord, ja då ska man minsann vara duktig och äta nyttigt och rätt. 
Varför kunde ni inte gjort det innan?! 
 
Dey finns dessutom dom som äter som innan. . Vilket slöseri med pengar.. 
 
Ni utsätter er kropp för en högre risk för blodproppar och tarmvred m.m, enbart för att ni inte ha någon diciplin. 
 
Visst, är man såpass stor att du knappt kan gå då fattar jag. 
Men är man kapabel till att röra sig kan man fan ta tag i saken själv. 
Och jag vet att vissa ( väääldigt få) har någon sjukdom så att deras ämnesomsättning är kass. 
Och att vissa mediciner gör det svårt att gå ner i vikt. 
 
Jag skulle kunna skriva om detta en hel dag men ni fattar vad jag ville ha sagt va? 
 
 

Kommentarer:

1 Vanessa:

skriven

Det handlar inte enbart om disciplin, utan om att magen är så uttöjd att dem inte kan bli mätta på mindre portioner.
Och för den är så uttöjd kan den inte återgå till att bli mindre med tiden, precis som huden...det behövs kirurgisk ingrepp för minska den.

Du får tro vad du vill men om man går konstant hungrig så kommer man ge upp till slut...det är bara en tidsfråga.
Hade du klarat av att leva resten av ditt liv, 40-50-60-70 år kvar, hungrig dygnet runt?


Men jag håller med om att det är dumt att fortsätta äta som innan om man gör en sådan operation...då har man förstört det och då kunde den chansen gått till en annan som är villig att kämpa på.

Bristen som råder är att efter operationen så får man väldigt sällan psykologiskt hjälp, problemet är mer än fysiskt.
En operation är inget botemedel på problemet...ett matberoeende försvinner inte för man minskar magsäcken.
Dem behöver hjälp som vilken annan människa med beroende.
Och oftast eftersom de inte kan äta som innan så flyttar sig beroendet, väldigt vanligt de börjar dricka alkohol och bli beroeende av det istället.

Så en operation är inte en lösning, det är bara en hjälp i ett låååångt arbete och bara ett hjälpverktyg av många.


Och kan man undvika en operation ska ska man det, det är inge lek lixom.
Men det är synd de inte får hjälpen efter en operation..då lämnas dem åt sig själva att klara sig på egen hand.
Dem behöver hjälp som vilken annan människa som lider av ett beroende...

Svar: ...? Du vet om att jag vart enorm nyss va?? Med en enorm magsäck, jag är ju.inget undantag som INTE hade/har stor magsäck.
Men som så många säger när man dietar, du kommer vara hungrig.
Menar du att alla som har en stor magsäck ska göra en operation?

Klart att magsäcken krymper, min har gjort det och det gör den om man.äter normala måltider ett tag.

Herregud!! Va jag har vart hungrig ibland! !
Men som sagt, diciplin, det är en styrka man behöver.

Psykologisk hjälp behövs endast inte någon op.

Petra Svensson

2 Vanessa:

skriven

Skrev ingenstans att ALLA ska ha en så en ledade fråga om att jag påstår det är löjligt :)

Och du va enorm och du har klarat det utan operation...det är skitbra och jag tycker du är jätteduktig.
Men alla är inte du, allas kroppar är olika, allas behov och beroende är olika.
För att du inte behövde kan du inte sätta alla i samma fack.
Det finns jätte mycket dokumentärer du kan välja att titta på för få större kunskap om det innan du kritiserar folk som opererar sig... jag lovar dig att dem inte tycker det är roligt, året nöje lixom.
Att dem avundas dig som kunde slippa operation.

Och det är INTE klart att den krymper, det är just en av anledningarna till varför dem behöver gå in och få den mindre.

En operation är det sista man vill ha.

Och det är inte lätt att göra operationen, väljer man den så är det mycket risker sen så väljer man tyvärr ett mer "infångat" liv efteråt.

Att kunna gå ner i vikt utan operationen är så otroligt mycket bättre än att göra den, för livet efter är inte enkelt och mer uppbunden till hur man ska äta, KAN äta och mängderna.

Jag tycker du är du verkar sakna förståeelse för personen som faktiskt måste genomgå det... dem behöver inte folks kritiska åsikter, dem lever inte något drömliv som måste genom gå sådan operation.

Och när du säger att disciplin är det enda som krävs så har du tydligen inget matberoende, för du vet att det finns person som drog/alkohol beroende.

Och ett beroende kräver mer än vilja och disciplin

Svar: Nä visst. Jag är ett undantag och många utom jag kommer föralltid ha en stor magsäck och behöver e .op.

Och naturligtviiis har jag ingen jävla aning om hur en med ett matberoende funkar. Hur tror du att jag blev så stor????
Fy fan.
Sluta vara öat
Rör på dököttet
Ät mindre
TÄNK innan du gör
Diciplin
Så jävla svårt är det inte.

Det är ju mera regel än undantag idag att göra en op ist för att försöka själv (längre än en månad).

Förr var en bypas ovanligt idag har var och varannan tidigare överviktig gjort en op.
Och kom inte och säg att dom var sjuka eller konstant hungrigA.
Trams.
Petra Svensson

Kommentera här: