4

vafan??

alltså, vafan är det med lchf???
VARFÖR ska alla hållas med detta?
 
Jag tror att jag kan ha svaret, men det tar vi senare.
 
Lchf, low carb high fat.
 
Vet ni att er kropp ska ha 0,5-1 gr fett per kroppskilo?
Väger du 80 ska du ha max 80 gr fett om dagen i ditt matintag.
Och, iaf dom jag ser, det är fan inte några 1 gr per kroppskilo som folk med detta lchf trams jag ser äter.
0,5 gr rekomenderas vid viktnedgång.
Och lchf är ju tydligen en grej för att gå ner i vikt, så 80 kilo = 40 gr fett per dag. 40 gr!!
 
Lagomt av ALLT, är det så svårt??
 
vad händer sen när ni är nöjda? Eller när ni känner att nu är lchf inget för mig längre. Ni går förmodligen upp.
speciellt eftersom att dem  flesta jag ser dessutom inte aktiverar kroppen mera än nödvändigt.
 
Och man får inte äta det ena med det andra.
Vad sägs om att kunna äta allt men med måtta?
 
Vad är det för fel i att äta bra och röra på sig?
Visst det är inget fel på att hållas med lchf men denna jäkla hype??
 
För några år sedan visste inte ens folk vad lchf var.
Men räkna kalorier har funkat i alla år.
 
 
Jag hade en diskution rätt nyss och då fick jag svaret att "jamen jag äter ca 1500-1700 kcal per dag".
Jaha, så du har alltså likt förbaskat räknat ut kalorierna i det du äter.
Så, det handlar i princip inte om ditt lchf intag, det handlar om att du faktiskt äter mindre kcal än vad du gör av med, simple as that.
Sen om du äter enligt lchf eller GI spelar mindre roll, du äter 1500-1700 kcal per dag och går på så vis ned i vikt.
 
Ungefär en tredjedel av det du får i dig på en dag bör komma från fett.
 
http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/vad-innehaller-maten/fett/
 
 
 
Jag tror som sagt att jag vet varför man väljer lchf metoden, man vill äta gott och hoppas att man går ner i vikt.
 
Visst, ni går ner men säg till mig när ni gått ner 3 kilo på en vecka eller 10 kilo på fyra veckor.
Det har jag gjort och inte genom lchf, men det vet ni ju.
 
Bring it on.

Kommentarer:

1 eva:

skriven

Haha mycket hysteriskt läser man eller hör man om lchf. Jag har och är fortfarande coach för lchf. Jag skrattar lite varje dag åt människor som säger att dom kör lchf men inte är pålästa. Man måste vara påläst när man ska utsätta sin kropp för något. Många hoppas på en snabb vikt minskning och att man efter det ska leva som vanligt helt utan att gå upp igen....
Jag förespråkar lchf dels för att min kropp inte klarar av stärkelser. Sen är ja epileptiker och neurologiska forskningar visar att man till viss del kan kost medicinera sig. För lchf är en ketogen kost:) man rekommenderar en ketogen kost även till vissa diabetiker.
När jag blev coach så hade jag gått ner 15kilo med min variant av lchf när man sedan går över till träning. Jag gick på gym och även boxning. Jag uppmanar även till att äta frukt vilka vissa tror är absolut förbjudet. Även ca 30g nötter varje dag vilket en ny lchf studie visar har betydelsefulla effekter på sikt.
Så som jag förespråkar min variant av lchf är en liten annan bild en vad många har.
Många tror ju bland annat att man typ dricker grädde och äter smör kuber:)
Men just nu ska jag vara helt ärlig och säga att jag inte lever som jag förespråkar eftersom jag befinner mig i en konstig plats i livet.
Skola, tentor, jobb, trotsigt barn samt en vän som valde att vandra vidare till andra sidan.

Svar: Det är det jag menar. Många tror att det är lchf dom hålls med.
Men alltså, smör i kaffe?? Hur jävla snett gick det där?
Smör i en ostskiva.
Ostpizza (enbart smält ost).
Ost ost ost smör smör grädde grädde.

Det är ju inte bra.

Nej, lchf har gått överstyr.
Petra Svensson

2 Mrs V:

skriven

Håller med men jag kan tycka att det stora fokuset på kalorier vi har är lite snett också.
Kalorier säger inget om vilka näringsämnen du får i dig.
Varför inte lägga fokuset på få i sig de näringsämnena man behöver och i rätt mängd.
Kroppen jobbar inte med kalorier, kroppen jobar med näringsämnena... det är det den tar upp och använder sig av.... OCH om du använder mindre mängd kalorier och går ner i vikt om du itne får i dig tillräcklgit med näringämnen... du skadar kroppen ändå.

Jag tror...fokusera på få i dig det du behövee i rätt mängd och automatiskt kommer man äta mindre för kroppen behöver inte mer då och automatiskt kommer du äta mindre kalorier.

Men det är bara vad jaaaaag tror :P

Svar: Nu menar jag enbart kost för att gå ner i vikt. Och då är det enda sättet att äta mindre än vad du gör av med. Alltså kalorier in kalorier ut.
Gör du inte av med fler kalorier än vad du äter går du inte ner.

Sen vad det man stoppar i sig innehåller spelar faktiskt ingen roll när man vill gå ner i vikt.
Sen att vissa ämnen är mindre bra fattar man ju.
Men som sagt, vill man ner finns det bara en väg att gå.
Sen att man använder lchf som metod är ju en annan sak bara man inte äter för mycket kcal.
Men slutar man då med lchf när man är nöjd går man ju kanske upp igen.
Räknar man enbart kcal lägger man sig på balans när man är nöjd. :-)
Petra Svensson

3 eva:

skriven

Ja det är galet vad en del stoppar i sig. Smör i kaffet? Höll på att dö när jag hörde det första gången. Och ostpizza alltså bara ost den är ju oxå rolig jag gör både pizza och paj på kokosmjöl, mandelmjöl eller sojamjöl. Pannkakor med fiberhusk mm.
Men ny börjare gör som du skriver smör i kaffet och smör/ost rullar hujedamig vad vidrigt!

Svar: Ja, eller varför inte lite kanelsmör i kaffet tom? xD vafasen är det för ideer? Jag förstår helt ditt lchf koncept men nu har det ju liksom ballat ur för längesen.

Ja, vidrigt är tamig fasen vad det är.
Nu i dagarna såg jag en som inte tömmer av oljespat ur tonfiskburken helt.. och äter tonfisken i ett hav av olja...
Hur kan man äta olja..? :/

Ja ja, folk gör väl som dom vill men jag kan inte låta bli att tänka på reklamen om ett sugrör som någon dricker ur ett milkshakeglas eller vad det är och rätt vad det är tar det stopp i sugröret pga allt fett som sätter sig i sugröret.
Ungefär så tänker jag om lchf just pga alla jävla ostpizzor och "fettkaffe" som dom kallar det.
Petra Svensson

4 Mrs V:

skriven

Vad man stoppar i sig spelar ingen roll så länge man bara håller lägre kalorier? Seriöst? :)

För mig låter det som misshandel...ger man inte kroppen näring gör man ju kroppen sjuk...Så om jag äter big mac varje dag men inget annat, gör av med fler kalorier än vad jag fått in så är det lugnt?

Oavsett viktminskning eller ej så måste man ge kroppen näring... om man vill må bra det vill säga men det kanske inte spelar någon roll för vissa :)


Svar: Det är ju lätt för mig att säga så eftersom att jag äter bra mat men ändå vet hur många kcal jag får i mig. Sen vad andra äter under diet kan ju tyvärr inte jag svara på men big mac är nog inget någon som går på diet stoppar i sig. Man får ju se det i rätt situation också, det är diet vi pratar om.
Och dem som är pålästa äter då oftast mycket kvarg kesella kött kyckling grönt och ägg. Man kan tom lyxa till det med pasta eller ris så länge det håller sig i det dagliga kcalintaget. (350 kcal per 100 gr brukar det vara i ris/pasta).

Det vill inte jag kalla misshandel snarare fruktansvärt hälsosamt.

Och sen har vi då dagens lchfare som vräker i sig mättat fett.
You tell me vilket som verkar vara misshandel?


Petra Svensson

Kommentera här: